BMW F800 Forum banner

Koppeling, vroegtijdige slijtage en slippen

1 reading
28K views 74 replies 15 participants last post by  ChristopheN  
#1 ·
Hallo allemaal!

Klein probleem vastgesteld door een collega tijdens een motorwissel, bevestigd door mijn vader en een garagehouder: mijn koppeling lijkt "dood" te zijn. Er zit geen speling meer op de hendel en de kabel is maximaal losgedraaid.
De symptomen: zodra ik flink gas geef, gaat de motor heel snel omhoog, maar niet de snelheid... na een paar seconden lijken de twee "tandwielen" weer contact te maken, daalt het toerental en neemt de snelheid weer correct toe. Hierna bekijkt de genoemde collega de speling (met een klein, vrij hard punt) die er niet was, en ziet de kabel die maximaal losgedraaid is.
Bezoek aan de dealer, de man zegt me dat ik de hele koppeling moet vervangen, wat tussen de 600 en 1000 euro kost (wat ik natuurlijk niet heb [xx(]). Men heeft me verteld dat met 22.000 kilometer de koppeling zeker niet kapot zou moeten zijn en dat het voldoende zou zijn om een nieuwe, langere kabel te plaatsen.

Opmerkingen, meningen? Of waar kan ik dit soort kabel vinden?

Bedankt allemaal [|)]
 
#2 ·
22ooo km een koppeling!?!? sam lijkt weinig, maar bij bijna uitsluitend gebruik in de stad, waarom niet! Ik weet het niet, ik ben niet gespecialiseerd in de stedelijke omgeving. Wat de langere kabel betreft, een kapotte koppeling blijft een kapotte koppeling, behalve dat de kabel langer is.
 
#3 ·
Inderdaad, maar van wat men me verteld heeft (ik benadruk, ik ben een leek in mechanica), als de bekledingen goed zijn en het alleen de kabel is die naar de maan is, dan zal het verlengen ervan perfect werken... Of zouden ze me voorgelogen hebben?
 
#5 ·
De olie is bij de laatste revisie door de dealer vervangen, 2000 km geleden... over de viscositeit weet ik helemaal niets :( Wat betreft de primaire spanningsafstelling, ik heb niets gezien aan de hendel waarmee je dat kunt veranderen... aanwezig op de R-versies? Wat betreft de versnellingen, over het algemeen gaat het redelijk goed... ik moet alleen een beetje forceren op de versnellingen. Anders weet ik niet of het een rol kan spelen, maar ik heb het oliepeil gedaan, en het staat ruim boven het maximumpeil... normaal?
 
#12 ·
Kopiëren/plakken van de dvd:
Controle van het motoroliepeil
Image
Zet de motorfiets in verticale positie.
Image
Laat de motor stationair draaien, totdat de ventilator start, en laat hem dan nog een minuut draaien.
Image
Reinig het gebied van de olie-inlaatopening.
Image
Image
Verwijder de oliepeilstok (1) en reinig hem met een droge doek Controle
Image
Plaats de oliepeilstok in de olie-inlaatopening, draai hem een slag terug voor een betere leesbaarheid.
Image
Verwijder de peilstok en noteer het oliepeil.
Image
Technische specificaties Oliepeil
tussen de MIN- en MAX-markeringen van de oliepeilstok

Resultaat: Als het oliepeil onder de MIN-markering staat:
Maatregel:
Image
Motorolie bijvullen.
Image
Vloeistoffen & smeermiddelen Motorolie 15W-*40 Motorolie

Resultaat: Als het oliepeil boven de MAX-markering staat:
Maatregel:
Image
Het oliepeil corrigeren.
 
#6 ·
Het zou niet boven het maximale niveau moeten zijn. Ik heb het probleem van onverwacht ontkoppelen bij zware belasting al gehad, en een afstelling van de kabel was voldoende. Maar nu je het over vroegtijdige slijtage hebt, bedenk ik me dat het misschien mijn koppelingspunt was dat was verschoven door slijtage... In ieder geval, voor 600 of 1000 euro is het de moeite waard om de stap "kabel vervangen" te nemen om zeker te zijn. Hoeveel rekenen ze voor het vervangen van de kabel?
 
#7 ·
De concessie waar ik ben geweest weigert alleen de kabel te vervangen omdat ze een kabel van dezelfde grootte zouden nemen => nog steeds te kort... er zou een kabel nodig zijn met meer speling tussen de mantel en het soort metalen staafje (ter hoogte van de motor).
 
#8 ·
Dat is wat er gebeurt als je te veel Burn doet bij het starten om indruk te maken op de meisjes! Hoewel ik niet zeker ben van het resultaat met een R... Nu heb je geen koppeling meer! In ieder geval vreemd dat je de slag van je hendel niet kunt regelen en speling kunt geven... In ieder geval verbaasd dat de dealer je niet meer heeft geholpen! Verander van dealer!
 
#10 ·
Stop me als ik onzin zeg, maar waarom probeer je het niet door je koppelingskabel volledig los te koppelen, een zachte start met de kinderwagen om in de eerste versnelling te komen en je zult zien of hij nog steeds slipt in de andere versnellingen.
En +1 met Vince16 voor het oliepeil, mag niet boven de max staan, het is net zo slecht als eronder en het kan bijdragen aan je probleem.
 
#11 ·
Ter info, hier is de positie van de afstelling op mijn ST die 5 jaar oud is en 24000 km heeft


Je ziet dat er nog een flinke marge over is (om de slijtage op te vangen, moet de kabel "ingetrokken" worden)
dan zou die van jou ongeveer hetzelfde moeten zijn!
(Tenzij je 20000 kilometer hebt gereden met een te strakke kabel :loco: --> vroegtijdige slijtage van de schijven!)

Bovendien kan de kabel niet de oorzaak zijn, want in het ergste geval zou hij losser worden en zou je niet meer kunnen ontkoppelen!
Kun je een foto van je afstelling plaatsen?

En akkoord voor het maximale niveau: nooit boven Max (of onder Min, trouwens[lol]), want te veel olie kan zeer ernstige schade veroorzaken!

Tot slot, als je de oplossing niet vindt, kun je altijd proberen een olieverversing te doen (de filter hoeft niet vervangen te worden) en 10W40 zoals aanbevolen te gebruiken, zo ben je er zeker van dat het niet de olie is die de oorzaak is (Ze hebben toch geen hydraulische olie bij BeuMeu gedaan!!!)!
 
#13 ·
Daarna kan de kabel niet de oorzaak zijn, want in het ergste geval zou hij losraken en zou je niet meer kunnen ontkoppelen!
Kun je een foto van je instelling plaatsen?

Tot slot, als je de oplossing niet vindt, kun je altijd proberen een olieverversing te doen (je hoeft de filter niet te vervangen) en 10W40 te plaatsen zoals aanbevolen, zodat je zeker weet dat het niet de olie is die de oorzaak is (Ze hebben toch geen hydraulische olie bij BeuMeu geplaatst!!!)!
Bedankt voor de olietips :) Ik zal het doen. Voor de foto zal ik het morgen doen als ik eraan denk, maar het is absoluut niet zoals op jouw foto! De "linkerkant" van de schroef bestaat niet, alles is naar rechts gegaan. Blijkbaar heeft de BM-technicus van de laatste revisie het daar teruggezet...
Houd me tegen als ik onzin zeg, maar waarom probeer je niet je koppelingskabel volledig los te koppelen, een lastige start met een duwer om de eerste versnelling in te schakelen, en je zult zien of hij nog steeds slipt in de andere versnellingen.
En +1 met Vince16 voor het oliepeil, mag er niet boven zitten, het is net zo slecht als eronder en zou kunnen bijdragen aan je probleem.
Precies dat is me aangeraden, ik zal er dit weekend mee bezig zijn (heb er momenteel niet veel tijd voor met het werk :( )
En voor het oliepeil zal ik een deel aftappen en het misschien helemaal vervangen als ik de BMW-factuur terugvind en het niet is wat jullie me net allemaal aanbevolen hebben.
Dat is het gevolg van te veel Burn bij het starten om de meisjes te imponeren! hoewel ik bij een R niet zeker ben van het resultaat...
Nu heb je geen koppeling meer!
Laten we zeggen dat ik in tegenstelling tot de S niet in de vuilnisbak zal belanden [lol]
In ieder geval verrast dat de dealer je niet meer heeft geholpen! Verander van dealer!
Inderdaad, ik ben niet van plan om daar terug te keren [:(!]
 
#19 ·
Misschien handiger om te doen, ja... bedankt :)
Anders, als je voor deze zondag langs het huis kunt komen, heb ik een oliespuit, we zuigen de olie direct op via de vulopening, het is snel, schoon en gemakkelijk... Want het stuk doek dat je op de bodem van de vulput moet leggen... daar ben je nog niet klaar mee :) Als er echt te veel olie is, kan de overdruk ongewenste slip veroorzaken, maar het is vooral niet goed voor de molen...
 
#20 ·
Het voordeel in de regio Parijs is dat er geen gebrek is aan BMW-dealers!
Ik was zeer tevreden over Gauvin Moto (Pontault Combault)! Maar je moet ten oosten van Parijs wonen...
In Straatsburg levert BS goed werk, maar is duurder dan Gauvin! Een schande...
 
#21 ·
Anders bedankt l'Bourrin, dat zou me enorm helpen ^^" Kun je me vertellen waar je woont? Anders denk ik dat je niet ver van mijn werk werkt, in Courbevoie... misschien kun je het 's middags meenemen, ik doe het snel en geef het je dan terug als het handiger is?
 
#24 ·
Sinon merci l'Bourrin, ça m'arrangerait pas mal en fait ^^" Tu peux me dire ou tu habites ? Sinon je crois que tu taffes pas loin de mon boulot, à Courbevoie... tu pourrais peut être la ramener un midi, je fais le truc vite fait, et je te la rends ensuite si c'est plus arrangeant ?
Helemaal niks! Geef je me de spuit vol olie terug? Zodat het mijn topkoffer bevuilt? Niet! [:D] Nee, serieus, we kunnen dat niet zomaar even doen en de inhoud van de spuit in de gootsteen legen... Ik ben in Argenteuil, je komt langs, we verwijderen het teveel, ik leeg het in een jerrycan en het is schoner! :)
 
#28 ·
Nou, na een kleine uitstap naar de viervoeters (waarvoor ik nogmaals bedank :)), duidelijke verbetering van het rijgedrag! Ik kan vol gas geven, de motor pakt supergoed en reageert perfect, geen op en neer in de toeren! De ring in plaats van de bout verandert veel (inclusief afslaan bij het stoplicht als je het niet gewend bent [lol])! En geen overdosis olie meer... dus er is ergens een probleem, de koppelingsplaten lijken goed te zijn. Theorie van de Druktemaker: een schijf te veel op de koppeling, ik ga dit weekend naar een andere dealer om te zien wat er gedaan kan worden. Tenminste, de motor kan nog een tijdje rijden zonder alles te riskeren!
 
#29 ·
Het lijkt me onmogelijk dat er een extra schijf is, want er zijn twee soorten schijven en ze zijn niet even talrijk. Ik kan me niet voorstellen dat je er nog een kunt monteren. Eerder een probleem met de drukgroep of het aandraaien van een paar bouten hier en daar, dus! Ik weet zeker dat het beter zal gaan met het juiste oliepeil, zie 20/50. (T° in graden Fahrenheit waarbij de olie bevriest / T° waarbij de oliefilm breekt en de samenwerkende delen niet meer scheidt, die elkaar dan aanraken en "paren")
 
#30 ·
Het lijkt me onmogelijk dat er een schijf te veel is, want er zijn twee soorten schijven en ze zijn niet zo talrijk als de andere. Ik kan me niet voorstellen dat je er nog een kunt monteren. Eerder een probleem met de drukgroep of het aandraaien van een paar bouten hier en daar, dus! Ik weet zeker dat het beter zal gaan met het juiste oliepeil, zie 20/50. (T° in graden Fahrenheit waarbij de olie bevriest / T° waarbij de oliefilm breekt en de onderdelen die samenwerken niet meer scheidt, die elkaar dan aanraken en "paren")
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik twee gladde schijven aan elkaar geplakt zie!
En om het oliepeil invloed te laten hebben op de koppeling, heb je veel nodig, er was minder dan 20cl te veel. De viscositeit van de olie veranderen voor een koppelingsprobleem lijkt me geen goed idee... in onze molens is het niet alleen de koppeling die met dezelfde olie wordt gesmeerd! :)
 
#31 ·
+1
Het is voldoende om olie te gebruiken met de kwaliteiten die door BM worden aanbevolen.
Voor de 21 gladde schijven samen, waarom niet? Maar in dit geval zou het een fabrieksfout zijn... [:0]
tenzij de motor al geopend is geweest?
Enfin, het oliepeil te hoog, dat is zeker, het moest absoluut gecorrigeerd worden, anders [xx(
 
#32 ·
Het fabrieksfout lijkt me een beetje groot, en ik weet niet of de motor ooit is geopend... om te zien. In ieder geval is er een duidelijk probleem, ik laat de monteur ernaar kijken ;) En voor de gelegenheid, geen BMW Etoile meer, ik test CO2 in Boulogne-Billancourt.
 
#33 ·
Het fabrieksfout lijkt me een beetje groot, en ik weet niet of de motor ooit is opengemaakt... om te zien. In ieder geval is er een duidelijk probleem, ik laat het aan de monteur om ernaar te kijken ;) En voor de gelegenheid, geen BMW Etoile meer, ik test CO2 in Boulogne-Billancourt.
A priori is je motor nog nooit opengemaakt, je koppelingscarterschroeven vertonen geen sporen van demontage.
 
#39 ·
Uitrafelen betekent niet langer, maar glijdt niet meer goed in de huls, waardoor het niet goed kan aangrijpen.
Terloops wil ik zeggen dat ik ontkoppel als ik de hendel aantrek (waardoor de gladde schijven van de gevulde schijven worden gescheiden) en dat ik aankoppel als ik hem loslaat ...
 
#40 ·
Pffou! Wat een verhaal, dat is eng... sommige monteurs zijn nergens bang voor om omzet te maken!
Uiteindelijk komt het goed met je, NKD, gelukkig ben je van nature een beetje wantrouwend...[:D]
Misschien heeft je koppeling niets te verwijten...
Anders is er de dealer van Chesnay, die een goede reputatie heeft, maar dat is misschien niet jouw regio.[:)]
 
#42 ·
--> ChristopheN : Ik had het rafelen niet zo gezien! ^^ Inderdaad, dat zou kunnen! maar het is gemakkelijk te detecteren: het volstaat om de handgreep meerdere keren te bedienen en te controleren of de hendel op de behuizing helemaal terugkeert wanneer je de handgreep loslaat.

Bedankt voor de werking van een koppeling, ik heb nooit begrepen waar de linker hendel op mijn stuur voor dient en daarom trek ik al 27 jaar aan de kabel om te ontkoppelen en laat ik hem los om te rijden! Je went eraan [lol]

verstuurd door L'Bourrin : slijtage en verlenging van de kabel door de kabel naar links te verplaatsen, dus door de linkerkant te verlengen
Ja ... en nee
Met een schets (snel gedaan, hè!)[;)]


Verplaatsing "naar links" (= losschroeven = de spanning herstellen) compensatie van kabelverlenging
Verplaatsing "naar rechts" (= vastschroeven = "speling" geven = de schijven dichter bij elkaar brengen) compensatie van de slijtage van het mechanisme

Ik ben geen Pé Da Gogue maar daar ben ik zeker van [8D]
 
#44 ·
--> ChristopheN : Ik had het rafelen niet zo gezien! ^^ Inderdaad, dat zou kunnen! maar het is gemakkelijk te detecteren: het volstaat om de handgreep meerdere keren te bedienen en te controleren of de hendel op de behuizing helemaal terugkeert wanneer je de handgreep loslaat.

Bedankt voor de werking van een koppeling, ik heb nooit begrepen waar de linker hendel op mijn stuur voor dient en daarom trek ik al 27 jaar aan de kabel om te ontkoppelen en laat ik hem los om te rijden! Je went eraan [lol]

Ja ... en nee
Met een schets (snel gedaan, hè!)[;)]
View attachment 27409

Verplaatsing "naar links" (= losschroeven = de spanning herstellen) compensatie van kabelverlenging
Verplaatsing "naar rechts" (= vastschroeven = "speling" geven = de schijven dichter bij elkaar brengen) compensatie van de slijtage van het mechanisme

Ik ben geen pedagoog, maar daar ben ik zeker van [8D]
Ja... je zou gelijk hebben gehad, als je schema klopte :), behalve de koppeling, als je aan je hendel trekt, duw je de plaat terug die de vaste schijven vasthoudt, maar met je schema gebeurt het tegenovergestelde :)
 
#43 ·
Voor slijtage, ook al is het een van de mogelijke verklaringen, zou het me pijn doen! Nauwelijks 22k kilometer en vooral door het te hebben aangepast met de bourrin, is de reactie van de motorfiets perfect! We zijn het erover eens, als het slijtage was, had ik hetzelfde gedrag moeten behouden, toch? Nou, in ieder geval geen tijd gehad om dit weekend naar de garage te gaan, ik probeer het deze week of volgende zaterdag opnieuw. Een beetje walgelijk toch [B)]