BMW F800 Forum banner

[Technique] Probleem ABS / teller

6.1K views 23 replies 12 participants last post by  ChristopheN  
#1 ·
Hallo allemaal,

Dus hier is het, de ABS van mijn F800st speelt me parten.
Na een eerste keer dat het ABS-lampje tijdens het rijden aanging (gekoppeld aan het uitvallen van de snelheidsmeter), werkte het weer na een stop/herstart.
De volgende dag, hetzelfde liedje. De dag erna werkt het ongeveer 3 minuten en dan dezelfde fout, zelfs na stoppen/herstarten.
En toen helemaal niets meer.
Ik denk dat het een vuile sensor moet zijn of te ver van de baan af.
Ik maak schoon, controleer de luchtspleet => geen verandering.
Omdat ik de motoscan-app heb, kijk ik welke ABS-sensor defect is en daar is de verrassing: Geen CAN-communicatie met de ABS-module.
Ik controleer de kabelboom (althans wat mogelijk is zonder alles te demonteren) => niets
Ik besluit dus de connector los te koppelen om te zien of de module van stroom wordt voorzien en of de communicatiedraden niet zijn doorgesneden.

En hier is mijn vraag, het duurde even:
- Hoe kan ik de stekker van de ABS-module loskoppelen? Ik kan het niet zien, zelfs niet als ik de regelaar en de steun demonteer?
- Heb je een ander idee over de oorzaak van het probleem?

Bedankt allemaal (nou ja, degenen die de moed hadden om tot hier te gaan [:)] )

#2 ·
Is uw batterij in topconditie (niet alleen qua vermogen)?
Hoe zit het met:
- de initialisatie bij het inschakelen?
- de snelheidssensor?
- de kabelboom langs de stuurkolom?

Ik herinner me niet dat dit soort problemen hier zijn behandeld, maar als je goed zoekt, vind je misschien iets. Omdat mijn motorfiets geen ABS heeft, loop ik niet het risico dit probleem te hebben.
Succes.

#3 ·
Hallo en bedankt voor je hulp.
De antwoorden op je vragen:
- batterij in principe OK (motor rijdt elke dag en ik gebruik de druppellader tussen 1 keer per week in de winter en 1 keer per maand in de zomer), maar ik ga het toch controleren
- bij de initialisatie gaan alle lampjes aan en dan uit, behalve ABS brandt de hele tijd constant (ik vraag me af of het vroeger niet knipperde tot de eerste omwentelingen van de wielen en ABS OK?)
- snelheidssensor voor en achter: kabelboom niets zichtbaar en met de ohmmeter geen verschil tussen de 2 (ik heb het een tijdje geleden bekeken maar ik weet niet hoe ik ze echt moet testen)
- Ik heb alle zichtbare delen van de kabelboom gecontroleerd (geen torsie, gescheurde of gesmolten omhulsels ...)

Eigenlijk twijfel ik tussen een probleem met de kabelboom en de defecte ABS-module, daarom wil ik controleren of de voeding aankomt bij de ABS-connector en of de CAN-bedrading tussen de ABS-module en de ZFE in orde is.

Weet iemand hoe je deze connector ontgrendelt?

#8 ·
Salut et merci pour ton aide.
Les réponses à tes questions :
  • batterie à priori OK (moto roule tous les jours et je mets le maintien de charge entre 1 fois par semaine l'hiver et 1 fois par mois l'été), mais je vais tout de même vérifier
  • à l'initialisation, tous les voyants s'allument puis s'éteignent, sauf abs allumé fixe tout le temps (je me demande si avant il n'était pas clignotant jusqu'aux 1ers tours de roues et init abs OK ?)
  • capteur de vitesse avant et arrière : faisceau rien de visible et à l'ohmmètre pas de différence entre les 2 (ca fait quelque temps que j'ai regardé mais je ne sais pas comment les tester réellement)
  • J'ai checké toutes les parties visibles du faisceau (pas de torsion, de gaines déchirées ou fondues ...)

En fait j'hésite entre un problème sur le faisceau et le module abs HS, c'est pour ca que j'aimerais vérifier au niveau de connecteur abs si l'alimentation arrive et si le cablage can entre module abs et zfe est ok.

Personne ne sait comment déverrouiller ce connecteur ?
Hoi babap, ik wilde vragen of je een oplossing hebt gevonden? Bedankt bij voorbaat 😁👋

#9 ·
Hallo allemaal
Hebben jullie het probleem opgelost?
Want ik heb hetzelfde met een F800GS.
Ik had een lithiumbatterij geplaatst, ik ben teruggegaan naar de klassieke batterij.
Het probleem blijft bestaan.
Geen snelheidsaanduiding en ABS heel erg zwak.
Alvast bedankt voor uw reactie
Philippe

#11 ·
Ik ben naar een BMW-dealer in de buurt van Avignon geweest, het probleem kwam van een slecht aangesloten accuklem en het feit dat ik het alarm dat onder het zadel zit had losgekoppeld.
Ze hebben een weerstand voor het alarm geplaatst en de accuklem aangedraaid.

Geen probleem meer met het ABS-lampje dat willekeurig oplicht en geen problemen meer met de snelheidsmeter die niet reageerde.
De multiplex kabelboom houdt niet van interferentie. 👍👍👍

#12 ·
U kunt de CAN-bus niet zomaar loskoppelen zonder een afsluitweerstand te hebben geplaatst. Bij de frequenties waarop de CAN-bus werkt, is de draad een transmissielijn met een karakteristieke impedantie. Als de lijn niet correct wordt afgesloten in die impedantie, ontstaan reflecties die staande golven vormen over de lengte van de lijn. De staande golven verstoren het vermogen van de CAN-ontvangers om CAN-berichten betrouwbaar te ontvangen.

#13 ·
Update: de volgende ochtend na het starten van de motorfiets kwam het rode ABS-lampje terug, ik heb de geïnstalleerde weerstand losgekoppeld en het alarm weer aangesloten, het rode ABS-lampje ging uit maar nu heb ik een geel lampje omdat de alarmbox geen batterij heeft, maar de ABS werkt (ik heb het op grind geprobeerd, de ABS werkt goed 👍)

#14 ·
Hallo, ik heb ook hetzelfde probleem. Heeft iemand de oplossing gevonden? Het ABS-lampje blijft branden, maar bij het testen werkt het, en de snelheidinformatie blijft af en toe op nul staan. Het komt en gaat weer (als ik het echter op de batterijlader aangesloten laat, is er geen probleem bij de eerste start, maar na een pauze begint het opnieuw).