BMW F800 Forum banner

bandenspanning

1 reading
26K views 11 replies 10 participants last post by  luke68  
#1 ·
Hallo allemaal, ik wilde graag weten welke bandenspanning jullie gebruiken voor jullie banden, vooral degenen die net als ik de Pilot Power hebben! Sommige bandenhandelaars zeggen 2,5 voor en 2,9 achter. Anderen, zoals op internet, 2,3 voor en 2,5 achter! Op de Michelin-website kon ik de drukgegevens in ieder geval niet vinden voor ons model, dat niet in de motorselectie staat! Ik gebruik voorlopig 2,3 (of iets meer) voor en 2,5 (of iets meer) achter.
Wat vinden jullie?
Dan is er een vraag die me bezighoudt: waarom heb ik, door altijd op internet te lezen, ontdekt dat velen die op het circuit rijden, minder druk in de voorband doen dan in de achterband? Ik las bijvoorbeeld over iemand die de Michelin Pilot Power op het circuit had geprobeerd en de druk van 2,3 voor naar 2,0 en achter van 2,5 naar 1,9 had verlaagd??
Hallo allemaal

#2 ·
Ik houd me aan wat in de handleiding staat (van de jonge marmotten F800) 2,5 voor en 2,8 achter.

Voor het circuit kan ik het je niet vertellen (het valt buiten mijn normen), maar ik zie geen reden om minder opgepompte banden te hebben, want in het beste geval verandert de geometrie van de band en zijn contact met de grond.
Als een band is ontworpen met een bepaald type contactprofiel met de grond, verandert het gedrag als het profiel (d.w.z. de druk) verandert; als er voordelen zouden zijn met een ander profiel, denk ik dat ze het in de ontwerpfase zouden hebben gedaan.

Neem echter wat ik je vertel als overwegingen van een niet-expert.

#3 ·
Op het circuit worden de banden zachter gehouden...

voor grip, meer contact en temperatuur...

Op de weg zou het niet lukken... omdat ze snel opwarmen en afkoelen... op het circuit... tussen asfalt en prestaties zijn de temperaturen hoog... ook de grotere aanwezigheid van voertuigen die het asfalt opwarmen, heeft invloed...

#4 ·
Sauer en Cuorenero zijn wijze [^].
Het lijkt mij ook duidelijk dat als BM u een bepaalde druk aanraadt, het logisch is dat deze het beste is, nietwaar? Ik bedoel om op normale wegen te rijden, aangezien het gebruik op het circuit niet in het onderhoudsboekje wordt overwogen.
Als je naar het circuit gaat, kun je beter aan de circuitrijders vragen hoe je je moet gedragen. Als je op de weg prestaties van het circuit zoekt........nou, het spijt me[V], ik deel deze manier van motorrijder zijn niet.
franzfranz

#5 ·
Ik zoek geen circuitprestaties op de weg, het was slechts een curiositeit! Ook omdat ik herhaal dat de bandenboer me voor mijn banden 2,5 2,8 heeft verteld, een ander in plaats daarvan 2,3 2,5; het ging er alleen om te weten welke volgens u de beste bandenspanning voor de Pilot Power was! Dat is alles.

#6 ·
Ik raad je aan om 2,5 en 2,8 aan te houden, zoals vermeld in de gebruikers- en onderhoudshandleiding van de motorfiets.

Men zou kunnen tegenwerpen dat die druk misschien betrekking heeft op de originele banden en dat er verschillen zijn tussen de verschillende merken.

Ik geloof echter dat die beoordeling betrekking heeft op die bandenmaat en niet op de specifieke band.

Dat gezegd hebbende, als ik voel dat de band het einde van zijn levensduur nadert, heb ik de neiging om ze iets minder hard op te pompen (0,1/0,2 voor en achter) om meer grip te hebben, en hetzelfde doe ik in de winter als de kou "gemeen" wordt en ik me daardoor ook zekerder voel op nat wegdek.

Op het circuit worden de banden daarentegen leeggelaten, omdat de interne temperatuur van de band stijgt en de band verder uitzet, waardoor de druk toeneemt en je in feite rondrijdt als op een koorddanser. Tijdens een rijcursus op het circuit zei de instructeur tegen alle deelnemers om beide banden op 1,9 te zetten, voor alle motoren, ongeacht het model en de cilinderinhoud, omdat we technisch gezien nog ver verwijderd zijn van het "beperken" van de druk om de tijd te verkorten.

Aan de andere kant... als je vol beladen bent, zou ik achter 0,1/0,2 extra oppompen... naast het voorspannen van de mono.

#7 ·
Oorspronkelijk geplaatst door Motoclubcaserta

Dat gezegd hebbende, als ik voel dat de band het einde van zijn levensduur nadert, heb ik de neiging om ze iets minder op te pompen (0,1/0,2 voor en achter) om meer grip te hebben en hetzelfde doe ik in de winter als de kou "vies" wordt en dat geeft me ook een veiliger gevoel op nat wegdek.
Bedankt voor de goede raad... ik zal het in praktijk brengen. [|)]

#8 ·
Afgelopen zaterdag heb ik mijn motor opgehaald na de eerste onderhoudsbeurt en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen naar de bandenspanning (ik heb ook Mi Pilot Power). Ze vertelden me 2,2 voor en 2,5 achter. Ik vroeg waarom het boekje dan 2,5 en 2,8 aangeeft, en de monteur antwoordde dat dit alleen voor volle belading en met twee personen geldt. Hij raadde me aan om niet boven de 2,3 en 2,6 uit te komen. (Ik heb echter in het boekje gelezen dat het zowel bij volle belading als met alleen de bestuurder 2,5 en 2,8 is... ik begin een beetje in de war te raken...)[uhoh]

#10 ·
Ik ga dezelfde banden monteren (Continental Road Attack, die in minder dan 4700 km versleten zijn). Hoe bevalt het je? Die 2.1-2.4 maakt me perplex, heb je het altijd over de weg?

#11 ·
Aangezien we het over bandenspanning hebben ... afgezien van de juiste opblaaswaarden ... hoe ga je om met de 'koude meting': als ik geen manometer heb, hoeveel km kan ik dan maximaal rijden van mijn garage naar het tankstation om het nog als koud te beschouwen? Of hoe lang moet de motorfiets stilstaan om de banden weer in een koude situatie te brengen?

#12 ·
Oorspronkelijk verzonden door andre2001

Ik ga precies dezelfde banden monteren (continental road attack, klaar in minder dan 4700 km) Hoe gaat het met je?
Die 2.1-2.4 maakt me perplex, heb je het nog steeds over de weg?
Ik ben zeer tevreden met de dunlop, het enige is dat ze niet lang meegaan....
Ik heb na nog geen 4000 km de achterband bijna verloren!!!!!
Voor de druk ben ik er erg blij mee. Ik heb het ook geprobeerd 2.5 2.8
maar het kwam niet terug.