BMW F800 Forum banner

BMW F800R pech

9.2K views 9 replies 4 participants last post by  Closterman  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik de nieuwe eigenaar ben van een F800R uit 2010. Hij heeft vandaag 58000 km op de teller staan en hij is ... kapot! Hier is mijn probleem in detail:

Ik heb hem gekocht bij 55000 km, onderhoud up-to-date! Ik ben vertrokken voor een roadtrip van 2700 km voor mijn werk in Zwitserland en Italië, waarbij ik over bergpassen in de sneeuw reed. Alles ging goed toen op een dag het rode lampje (boven, hetzelfde als bij het starten) ging branden, daarna ging het scherm een paar kilometer verder uit, maar de motor werkte nog steeds, het scherm ging weer aan en toen waren er een paar dagen geen problemen... 3 dagen later begon het opnieuw, maar de motor viel uit en er was geen manier om hem opnieuw te starten! Alleen het geluid van het relais dat klapt... Eenmaal terug... in de bestelwagen... Ik vervang de batterij en alles werkt perfect gedurende 20 km, en dan herhaalt het zich vanavond!!! Scherm uit, relais dat klapt, maar de motor start niet!!!?

Kan iemand mij verlichten?
Batterij? Dynamo? Spanningsregelaar?? [:(]

Alvast bedankt voor uw hulp en een goede reis voor iedereen.

#3 ·
Controle
- de kabelboom die vertrekt van de schakelaar en/of het dashboard. Normaal gesproken is deze bevestigd aan de stuurkolom en loopt eronder door een hoek van 90° en is zeer strak... Een of meerdere kabels kunnen beschadigd zijn. Door het stuur van de ene kant naar de andere te draaien, zult u misschien iets constateren (onderbreking, slecht contact)
- de schakelaars, met name die van de startknop en de noodstop. Spuit er product voor elektrische contacten in (ik denk dat WD40 het maakt)
- de stroom die naar de batterij gaat: probleem met de gelijkrichter en regelaar, en die naar de batterij gaat vanaf de generator (vaak dynamo genoemd) waarvan de stator (wikkeling bevestigd aan het ronde motorhuis rechts) kan zijn verbrand (zie de onderwerpen die in dit forum worden behandeld...)

de batterij werd heet, vervormde en gaf een vreselijke geur af. Eerst dacht ik aan een defecte RR, maar ik moest me erbij neerleggen...
Het is anderen ook overkomen...

Enkele duidelijke algemene informatie met voorbeelden voor Honda:
View attachment Tester alternateur,régulateur et batterie.pdf

#4 ·
Bedankt Christophe voor je antwoord! Vandaag is de spanningsregelaar vervangen en de batterij opgeladen... De motor start, maar het oranje driehoeklampje brandt een paar seconden en vooral de spanning op de batterij blijft 12,75V, zelfs als het motortoerental wordt verhoogd! Volgens BMW komt het probleem dus van de dynamo................... Weet iemand hoeveel dit kleine ding kost bij onze Beierse vrienden? Wat denk je ervan?

Bedankt voor uw antwoord!

#5 ·
Als je de discussie terugvindt waarin ik mijn problemen heb verteld, vind je informatie.
Het lijkt me dat BM alleen de rotor EN de stator verkoopt (althans voor de ST, waarschijnlijk omdat er een gewichtsverandering was op de rotor vanaf 2009 als ik me goed herinner)...
https://www.realoem.com/bmw/fr/show.../bmw/fr/showparts?id=0217-EUR-06-2010-K73-BMW-F_800_R_0217,0227_&diagId=12_1397

Je kunt de stator alleen vinden en als je het goed aanpakt, kun je de pakking van het carter die je weer monteert, niet scheuren... met extra kit.
https://www.electrosport.com/collec...ections/street-motorcycles-bmw-2010-f800r/products/esg831-stator-bmw-f800-07-12
Je kunt hem op sommige Franse sites vinden (maar ik weet niet meer welke). Het zou minder moeten kosten, met name voor verzendkosten, douane, douaneaangifte en belastingen (236,89+48+21,47+63)...

#6 ·
Hallo Alex

Ik had hetzelfde probleem aan het begin van het seizoen en in een piek van de pandemie, toen alle postdiensten onmogelijke leveringsvertragingen vertoonden. Ik dacht dat ik een maand van het seizoen zou verliezen, omdat ik dacht dat ik mijn stator uit de VS moest bestellen.
Maar uiteindelijk vond ik na wat onderzoek de leverancier op minder dan 100 km van mijn huis. [:D]

Ik vond het onderdeel van goede kwaliteit en ze bieden twee jaar garantie.
Het is echt niet moeilijk om het zelf te vervangen.

Hier is de site... Ik heb de zoekopdracht uitgevoerd voor een f800r 2010
https://rmstator.com/fr_ca/partfind...ca/partfinder/search/result?pf_id=1&dw1=Motorcycle&dw2=2010&dw3=BMW&dw4=F+800+R

#9 ·
Ik ben ook van plan een LED-display te installeren dat de spanning aangeeft.
Dit maakt het mogelijk om te zien dat de spanning daalt en dat er dus een probleem is in het oplaadsysteem.

https://www.signaldynamics.com/heads-up-voltage-monitor/
In feite, voordat de spanning daalt, zijn het vooral de hoge spanningen die je moet controleren (15v en meer). Zij geven aan dat uw regelaar problemen veroorzaakt en uw stator en uw batterij beschadigt.