BMW F800 Forum banner

HOE: GPS-connector en andere elektrische opties

1 reading
114K views 44 replies 35 participants last post by  cygoonda  
#1 ·
Om uw Zumo of een ander elektrisch apparaat dat een geschakelde voeding vereist, aan te sluiten, kunt u de CAN-Bus-connector op de 'tank' aftappen.

Om onder de neptank te komen, moet u de stoel en zes torx-bouten verwijderen. Vier op het bovenste tankpaneel en twee aan weerszijden van de balhoofdbuis, gemonteerd in de zwarte kunststof die deel uitmaakt van de ontstekings-/contactdoosassemblage:

Image

Het tankpaneel komt er nu recht af, maar wees voorzichtig met de bedrading van de voedingsaansluiting eronder:

Image

Een nadere blik op de connector van de voedingsaansluiting:

Image

De draden worden aangevallen met een veerklem. Je moet met je duim naar beneden drukken om hem los te laten en hem dan recht van de aansluiting af te trekken:

Image

Ooh kijk, wat is dit mysterieuze zwarte doosje dat direct bovenop de batterij is bevestigd? Merk ook de ruimte op tussen de batterij en de airbox. Deze verticale opening is geschikt voor de nieuwere Autocom-units. Of een geheime voorraad valuta.

Image

Trek hem uit de montageclips en verwijder de zwarte dop. Er zit nog een veerklem op de zwarte dop. En binnenin? Dit:

Image

Dat is onze heel duidelijk geplaatste GPS-connector. Om uw GPS-unit aan te sluiten op deze CAN-bus-gestuurde geschakelde voeding die een paar minuten aan blijft staan ​​wanneer u de motor uitzet, heeft u onderdeelnummer 80 00 0 611 656 (VK) of 83 30 0 413 585 (VS - kan iemand dit bevestigen?) van uw vriendelijke lokale BMW-dealer nodig:

Image

Om de kabel te maken,

Zie betere instructies halverwege deze pagina hier, maar kort:

1. Haal uw Zumo-kabel en knip de zekering eraf (CAN-Bus heeft geen zekeringen nodig). Laat zoveel kabellengte over als je nodig denkt te hebben. Strip de rode en zwarte kabels terug en vertin ze en schuif krimpkous erop.

2. Op de CAN-Bus-connector kunt u draad 2 helemaal terugknippen, deze is niet nodig. (of laat hem langer en krimp hem op zijn plaats met de andere kabels.

3. Strip op de CAN-Bus-connector de draden 1 en 2 terug en vertin ze.

4. Soldeer de zwarte Zumo-kabel negatief/aarde aan draad 1 op de connector

5. Soldeer de rode Zumo-kabel (positief/live) aan draad 3 op de connector

6. Krimpkous/PVC-tape rond de verbindingen.

7. Klaar.

U kunt de kabel kant-en-klaar kopen bij Touratech als u uw originele kabel niet wilt verminken.

CAN-Bus kant-en-klare kabel van Touratech
Image

Alternatieve opties:

U kunt uw Zumo rechtstreeks terug naar de batterij bedraden met een inline zekering. U kunt de kant-en-klare kabel van touratech kopen:
Image

Of u kunt uw kabel aansluiten op een DIN-stekker en deze in de DIN-accessoiresaansluiting naast de ontsteking steken. De stekker kost ongeveer ÂŁ 3, maar u kunt een kant-en-klare kabel van touratech kopen:
Image

Andere elektrische aansluitingen:

OPMERKING: Powerlet- en BMW/DIN-aansluitingen hebben dezelfde afmetingen en de stekkers zijn uitwisselbaar. Ze zijn hetzelfde. Sigarettenaansluitingen en -stekkers zijn groter, zoals die in uw auto.

U kunt een extra accessoireaansluiting rechts van het contactslot toevoegen en deze van stroom voorzien via de CAN-Bus-connector. Er is een uitsparing aan de onderkant van het 'tank'-paneel om te laten zien waar de extra aansluiting moet worden geplaatst. U heeft geen inline zekering nodig voor CAN-Bus-aansluitingen.

Image

U kunt een aansluitset kant-en-klaar kopen om aan te sluiten op de CAN-Bus van Powerlet:
Image

CAN-Bus kan tot 5 ampère ondersteunen, dus elektrische apparaten met een grotere stroomafname (zoals misschien een verwarmde jas) hebben een accessoireaansluiting nodig. U kunt een extra accessoireaansluiting (BMW/DIN/Powerlet- of sigarettenaanstekerformaat) rechts van het contactslot (zie afbeelding hierboven) bedraden en deze rechtstreeks terug naar de batterij bedraden - deze voeding zou niet uitschakelen met de ontsteking. U heeft een inline zekering nodig tussen de aansluiting en de batterij.

U kunt een aansluitset voor de nep-tank-uitsparing kopen, kant-en-klaar met inline zekering om rechtstreeks terug naar de batterij van Powerlet te bedraden:
Image

U kunt ook op het stuur gemonteerde aansluitingen kopen om terug naar de batterij te bedraden.
Touratech maakt een volledig dashboard voor de 800GS/650GS(Twin) met een extra accessoireaansluiting.

Powerlet heeft een volledig assortiment Powerlet-aansluitingen en -stekkers, evenals sigarettenaansluitingen en -stekkers en SAE 2-pins connectoren.
Ze doen ook adapters tussen de verschillende stekker types.

Ook een volledig assortiment stroomkabels om uw iPod, radardetector, USB, verwarmde kleding etc. van stroom te voorzien via een Powerlet-aansluiting.

Als u ten slotte meerdere apparaten op de batterij wilt aansluiten, kunt u een zekeringpaneel overwegen, zoals het AP-1 Centech Fuse Panel van Nippy Norman in het VK
Image

Deze kleine doos betekent slechts één connector naar de batterij, dan kunt u snel draden aan de doos toevoegen en elke lijn is gezekerd, wat betekent dat er geen inline zekering nodig is.

Ik hoop dat dit iemand helpt.

#3 ·
Larne heeft in een andere thread gepost dat dit allemaal van toepassing is op de S/ST, behalve de locatie van de CAN-Bus-connector.

Hij zegt: De mijne was (met de zwarte wikkeltape) vastgebonden aan de positieve stroomkabel naar de batterij. Het was in eerste instantie niet gemakkelijk te zien, omdat het zich in de kuip bevindt, maar ik kon het losmaken met een scherp mesje zonder de kuip te verwijderen.

#6 ·
Dieselboy said:
Twisticles, waar heb je de AP1 verstopt? Of als je er geen hebt gebruikt, waar raad je aan dat hij komt?

Ik moet ruimte vinden voor de AP1 en de Starcom1 Advance.

Bedankt,
Nick
Ik heb de AP1 niet nodig, de CAN-bus connector op de batterij, de meegeleverde DIN-aansluiting en een extra vast bedrade gezekerde aansluiting zijn voldoende voor mijn behoeften.

Maar ik zou gokken dat de starcom in de achterkant zou kunnen komen? Het is tenminste gemakkelijk om de stoel te verwijderen en daar te rommelen. Dan zou de AP1 in de ruimte tussen de batterij en de airbox kunnen komen, waardoor je niet al je stroomkabels naar de achterkant hoeft te leiden. Er is niet veel ruimte onder de motorkap op deze motoren!

#8 ·
QOUTE:
"Strip op de CAN-Bus connector draden 1 & 2 af en vertin ze.
Soldeer de zwarte Zumo kabel negatief/aarde aan draad 1 op de connector
Soldeer de rode Zumo kabel (positief/live) aan draad 3 op de connector"
Zijn de draden op de can-bus stekker gemarkeerd? (BMW onderdeel)
Zal het duidelijk zijn welke draad je op plus en min moet aansluiten?

#9 ·
DolphinJohn said:
QOUTE:
"Strip op de CAN-Bus connector draad 1 & 2 af en vertin ze.
Soldeer de zwarte Zumo kabel negatief/aarde aan draad 1 op de connector
Soldeer de rode Zumo kabel (positief/live) aan draad 3 op de connector"

Zijn de draden op de can-bus stekker gemarkeerd? (BMW onderdeel)
Zal het duidelijk zijn welke draad je met plus en min moet verbinden?
De CAN-bus stekker heeft drie gele kabels die eruit komen en elk zijn genummerd.
1 = negatief
2 = reserve
3 = positief

(de bovenstaande regel "strip back wires 1&2" moet zijn "strip back wires 1&3").

#14 ·
Om uw GPS-eenheid aan te sluiten op deze CAN-busgestuurde geschakelde voeding die een paar minuten aan blijft staan ​​wanneer u de motor uitzet, heeft u onderdeelnummer 80 00 0 611 656 (VK) of 83 30 0 413 585 (VS - kan iemand dit bevestigen?) nodig van uw vriendelijke lokale BMW-dealer:
Vandaag gekocht in Canada. Onderdeelnummer was 83300413585. $24,99 CDN $.

Image

Image

#28 ·
Gekocht in het VK...

Vandaag gekocht in Canada. Onderdeelnummer was 83300413585. $24,99 CDN.

Image
Vanmiddag een gekocht in South London, VK voor ÂŁ11,27 incl. btw. De verpakking is identiek aan die welke in Canada is gekocht en hierboven is afgebeeld. De dealer was erg behulpzaam bij het bevestigen dat ik de kabel zou moeten kunnen maken en ze zullen hem aansluiten wanneer mijn fiets over een paar dagen zijn onderhoudsbeurt heeft.

Mijn dank aan 'twisticles' en anderen voor een uitstekend artikel en aanvullende informatie.

Bob

#15 ·
Ik denk erover om dit te bedraden en bedankt voor de geweldige foto's. Ik heb een f800 st 09-model en er is mij verteld dat de reserve canbus-aansluiting aan de pluskabel van de accu is vastgemaakt. Hierboven wordt vermeld dat je de gekleurde zumo-kabel aansluit op de 3 draden van het bmw-onderdeel. Dit klinkt misschien dik, welke kabel is nummer één op het bmw-onderdeel en welke zijn 2/3? Hartelijk bedankt.

#18 ·
Ik ben nieuw met de F650GS en nieuw op dit forum, dus misschien is dit een herhaling. Ik heb stroompunten toegevoegd op mijn KLR's en heb de Centech AP-2 zekeringkasten gebruikt. Ik gebruik altijd een relais om stroom van de accu naar de zekeringkast te brengen en het relais van stroom te voorzien met een draad van het contact. Met BMW Canbus is dit soms een probleem. Ik kwam een geweldige oplossing voor dit probleem tegen. Gebruik de diagnoseplug onder de stoel. Pin 10 (u moet dit verifiëren) is een geschakelde voedingspin die wordt gebruikt om stroom naar de diagnosecomputer te sturen. Koop een reservekap voor deze connector. Plaats een pin in sleuf 10 en u heeft nu een geschakelde voedingsaansluiting om het relais voor de zekeringkast te activeren. Ik geef de voorkeur aan de PC-8 voor Eastern Beaver
http://easternbeaver.com/Main/Products/Fuseboxes/PC-8/pc-8.html omdat de onderkant waar de printplaat zich bevindt, in tegenstelling tot de Centech, gesloten is.
Ik weet nog niet hoe ik foto's moet toevoegen, maar ik kan ze naar geĂŻnteresseerden e-mailen. Mijn lokale BMW-dealer, de Motorcycle Shop in Anchorage, Alaska, verkoopt deze adapters (907) 561-1163

#19 ·
Hallo. Ik probeer geschakelde stroom af te nemen van de GPS-connector (bovenop de batterij) op mijn 800GS, om mijn extra HID-lampen aan te sluiten. Ik kan me niet herinneren waar ik het gelezen heb, maar ze zeggen dat die connector geschikt is voor 5 ampère. Ik hoor ook dat het veel ampères kost om de ballasten te starten. De DDM-tuning zegt dat hun ballasten "volledig digitaal zijn, minder dan 6 ampère verbruiken bij het opstarten en 3,4 ampère bij normale bedrijfstemperatuur" (http://www.ddmtuning.com/index.php?p=product&id=101&parent=85 ). Toch weet ik niet zeker of het canbus-systeem het me zou toestaan. Risico ik iets?
Ook plaats ik HID in de standaardlamp (dimlicht) en dacht ik 50W te nemen zoals het origineel, maar ik ben bang dat de lenzen en de behuizing smelten. Zou een 55W HID problemen veroorzaken? Zou een 35W HID mij computerfouten geven?
Weet iemand een goede plek om de zekeringkast te monteren?
Help me alsjeblieft mensen. Mijn motor is helemaal gedemonteerd, ik heb alle onderdelen, maar ik begin pas als ik het zeker weet.

Veel dank.

#20 ·
Hallo. Ik probeer geschakelde stroom af te nemen van de GPS-connector (bovenop de batterij) op mijn 800GS, om mijn extra HID-lampen aan te sluiten. Ik kan me niet herinneren waar ik het gelezen heb, maar ze zeggen dat de connector geschikt is voor 5 ampère. Ik hoor ook dat het veel ampère kost om de ballasten te starten. De DDM-tuning zegt dat hun ballasten "volledig digitaal zijn, minder dan 6 ampère verbruiken bij het opstarten en 3,4 ampère bij normale bedrijfstemperatuur" (http://www.ddmtuning.com/index.php?p=product&id=101&parent=85 ). Toch weet ik niet zeker of het canbus-systeem het me zou toestaan. Risico ik iets?
Ook plaats ik HID in de standaardlamp (dimlicht) en dacht ik aan 50W zoals het origineel, maar ik ben bang dat de lenzen en de behuizing smelten. Zou een 55W HID problemen veroorzaken? Zou een 35W HID computerfouten veroorzaken?
Weet iemand een goede plek om de zekeringkast te monteren?
Help me alsjeblieft mensen. Mijn motor is helemaal gedemonteerd, ik heb alle onderdelen, maar ik begin pas als ik het zeker weet.
Veel dank.

#22 ·
Heb vandaag het onderdeel (CanBus-pigtail) gekocht. Ga het nu in elkaar zetten en op de motorfiets zetten. Ik moest even terugkijken om te zien wat de plus en de min was. Ik heb de Zumo pas een paar dagen en gebruik de gps-batterij. Korte tripjes. Ik vind het tot nu toe geweldig! Erg cool. Heel erg bedankt voor het plaatsen van de how to info!!

#23 ·
Garmin Nuvi 250

OK, ik heb de canbus-connector en wil mijn basis Nuvi 250 vast bedraden, maar toen ik de normale stekker aan het einde van de Garmin-kabel uit elkaar haalde, zit er een zekering en een kleine transformator die de 12V naar 5V moet brengen. Wat is de spanning die van de canbus-connector komt? Kan ik de gps vast bedraden zonder deze inline zekering en transformator?

#24 ·
OK, ik heb de canbus-connector en wil mijn basic Nuvi 250 vast bedraden, maar toen ik de normale stekker aan het einde van de garmin-kabel uit elkaar haalde, zit er een zekering en een kleine transformator die de 12v naar 5v moet brengen. Wat is de spanning die van de canbus-connector komt? Kan ik de gps vast bedraden zonder deze inline zekering en transformator?
Als de kabel die je gebruikt om in je 250 te pluggen een uiteinde heeft zoals een USB/mini USB, dan moeten alle draden die je op die 250-poort aansluit, 5V zijn. (dwz: je moet ervoor zorgen dat er een inline transformator is om 12V naar 5V te verlagen.)

De CanBus oem-poort is 12V +/- (ik heb ergens gelezen dat deze iets minder kan meten dan de ideale 12V, maar hoe dan ook, het is *niet* zo laag als 5V)

Zit er op je 250 zowel een USB-poort als een "normale" grotere Garmin-kabelpoort, of alleen de USB-poort?

Op mijn Nuvi 765T zitten beide, USB en "normale" Garmin-eigen plugselecties.

Ik gebruik de CanBus-aansluiting van de motor, de BMW oem-stekkeradapter gekocht via F800Depot, en gebruik een "normale" Garmin-vast bedrade stekker die ik via internet heb gekocht, om mijn 765T van stroom te voorzien.

HTH, veel succes[:)]

#25 ·
12v stekker installeren

Bedankt voor de info. Ik heb besloten om de eenvoudige route te volgen en gewoon een standaard 12v stopcontact te installeren. Dit geeft me wat flexibiliteit bij het verwisselen van GPS'en. Ik heb ook de BMW-stekker uitgerust met een kabel met een standaard 12v stopcontact om dingen zoals mijn telefoon in mijn tanktas op te laden. De installatie voor een extra stekker is vrij eenvoudig met het onderdeel uit de bovengenoemde berichten, gewoon aansluiten en verbinden met wat je maar wilt. Ik heb het een paar keer geprobeerd en het schakelt prima uit na ongeveer een minuut. Het lastige is het snijden van het gat in de ontstekingsplaat, ik heb een dremel gebruikt en het is vrij netjes geworden, je moet gewoon nauwkeurig zijn om ervoor te zorgen dat het stopcontact voldoende ruimte eronder heeft.

Attachments

#27 ·
Net geĂŻnstalleerd volgens de bovenstaande instructies - simpel!! Het bereiken van de socket is eenvoudig - gewoon bevestigd met een stuk tape op de positieve accukabel, weggestopt aan de zijkant van de accu.

Bedankt allemaal - het werkt prima.[:D]